Janina Ahlqvist

Nationella proven - svenska muntligt

Kategori: Allmänt

Bibeln - Sagobok eller faktasamling


Jag har valt bilden Adam och Eva av Peter Paul Rubens och som text har jag valt Bibeln. Bilden Adam och Eva kopplar mig direkt till bibeln och skapelseberättelsen så kopplingen mellan dem vara ganska självklar. Vissa kanske tycker att bibeln är många texter men för mig är det bara en enda med många stycken. Som kristen så fascinerar bibeln mig så därför var min infallsvinkel ganska självklar.

För alla har vi läst bibeln vid ett eller annat tillfälle, och om vi inte har gjort det så har vi i alla fall hört talas om den och vet på ett ungefär vad den handlar om. Vi har alla gjort valet att antingen tro blint på vad som står i den eller att totalt förneka att det ens skulle finnas en gnutta sanning i vad som står i den. Så vad får människor att tro på det som står i bibeln är sant? Vad finns det för bevis, eller finns det ens något? Kan man tro på allt som står i bibeln blint?


Min såkallade plikt som kristen säger mig att jag ska tro på bibeln och inte tveka eller ifrågasätta. Men min instinkt som människa säger mig att inte tro på allt som står hur pålitlig källan än mår vara. Jag menar en mer pålitlig källa än personen som jag anser skapat mig finns väl inte? På samma gång så talar mitt förnuft till mig och säger att hur troligt är det att den då kända världen svämmar över och att en människa får i uppgift att bygga en ark för att rädda djuren, eller att en människa delat Röda havet så att ett helt folkslag kan korsa det. En brinnande buske mitt i öknen låter inte jätte troligt, eller att en man gått omkring och helat sjuka och skadade. Detta är några berättelser ur bibeln som sägs vara sanna. Men hur ska vi kunna veta det? För i mina öron låter det som sagor som hittades på förr i tiden för att ge människorna hopp och något att tro på. Bibeln låter alltså som en sagobok utan bevis.

Men låt oss säga att det faktiskt finns bevis för de historier som jag nyss berättade. Att man har på berget Ararat hittat en oförklarlig entitet formad som en gigantisk båt. Och enligt bibeln så fastnade Noaks ark just på berget Ararat.


Sen har vi ju det här med att dela ett hav, totalt omöjligt men enligt bibeln så har detta hänt på riktigt. Saga eller Sanning? Men även här finns det bevis, det finns ett område i Röda havet där forskare har hittat en passage som tyder på att många människor och djur har passerat på samma ställe. Och denna passagen är hittade i just de område som i bibeln sägs vara där Moses delade havet och korsade det med sitt folk. Man har även hittat egyptiska vagnhjul och skelett på botten av havet. Detta kan refereras till stycket där Mose släpper ner väggarna av vatten över faraos män så att de dränks av massorna . Det finns inga egyptiska skrifter som nämner andra aktiviteter runt Röda havet förutom denna så det finns ingen annan logisk förklaring hur de har hamnat där.


Sen har vi den brinnande busken som finns i den egyptiska öknen. Inte på något annat ställe på hela öknen förutom omkring templet som de har byggt runt den brinnandebusken. Busken som forskare tror är DEN busken har genom prover kunnat bevisas vara mer än 2000år gammal. Man har även försökt att plantera om busken i Egypten samt runt omkring i hela världen men alla försök har misslyckas. Den kan bara leva på ett enda ställe och det är där den är just nu.



Och nu till mitt sista exempel, mannen som helade sjuka och skadade. Jesus. Det finns väldigt få människor som faktiskt tror på att han har funnits och blivit korsfäst. De påstår att han är en myt och att det saknas fakta om honom. Men det finns faktiskt skrifter där Jesus nämns, det är romerska skrifter som tydligt talar om men man vid namn Jesus. Han existerade under samma tidsperiod som våran Jesus, han predikade till folket och helade sjuka och skadade. Det finns även skrifter där Pontius Pilatus korsfästelse av Jesus nämns. Trots att vi har bevis på att Jesus funnits så kan vi inte bevisa att han är Guds son. Vi kan bara bevisa att det existerat en man som kallades Jesus, som gjorde de saker som bibeln säger att Jesus gjorde, levde under samma tidsperiod och dog på samma sätt. Men på samma gång har de inga motbevis som säger att han inte var Guds son.

Det är här min tro kommer in i bilden. Jag kanske inte har bevis för varenda händelse i bibeln men jag har i alla fall tillräckligt med bevis för att jag själv ska tro att större delen av bibeln är sann. Jag trots att jag är kristen tror inte på exakt allt som står i bibeln då det är en ny tolkning av äldre versioner som de har ändrat om som ex. i mose-bökerna om tiden då jorden kom till. Där står det nu sju dagar men i den äldre versionen sju perioder. Men för mig är bibeln en faktasamling mer än en sagobok.

Kommentarer

  • michaela säger:

    fett nice beskrivning...
    du vet verkligen allt om det där:O
    shit du e duktig tjejen.. :)

    2008-05-07 | 13:49:23
    Bloggadress: http://michaklein.blogg.se

Kommentera inlägget här: